uudestikasteen historiasta

anabaptismi

13

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasteen historiaa

      Ap 2:41
      "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."

      1. He ottivat sanan vastaan NYT. Ei kymmenen vuoden
      kuluttua, vaan "Usko tulee kuulemisesta."
      2. He ottivat vapaaehtoisesti kasteen.
      3. Vauvoista ei ole mitään mainintaa.

      • perhekunnittain kaste

        Lapsi on Jeesuksen mukaan kaikkein paras ottamaan sanan vastaan. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei pääse sinne sisälle.


      • kasteen historiaa
        perhekunnittain kaste kirjoitti:

        Lapsi on Jeesuksen mukaan kaikkein paras ottamaan sanan vastaan. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei pääse sinne sisälle.

        Perhekuntakasteissa koko perhe oli tullut Jumalaan
        uskovaksi ennen kastetta:
        Ap 18:8
        Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT Herraan, ja...heidät
        kastettiin."


      • mathetes
        perhekunnittain kaste kirjoitti:

        Lapsi on Jeesuksen mukaan kaikkein paras ottamaan sanan vastaan. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei pääse sinne sisälle.

        ...kissat ja koiratkin sillä olihan varmaan niitäkin "perheissä"? Aaseja melkovarmasti oli!


        Ei hyvä ystävä, vain uskoontulleet kastettiin ja sen saa kuka vain ja ihan lukemalla selville!
        Tässä jokunen esimerkki siitä! Vauvojen kastamisesta ei mainita sanallakaan mitään!

        Pietarin saarna!
        (Apt 2:41 "Jotka nyt ottivat hänen (Pietarin) sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua"!)

        Filippuksen saarna!
        (Apt 8:12 "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen", "sekä miehet että naiset"!)

        Paavalin saarna!
        (Apt 18:8 "Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat", "ja heidät kastettiin"!)

        Uskomus perhekuntien vauvojen kastamisesta perustuu vain uskotteluun, ei faktaan!


      • tietenkin.
        kasteen historiaa kirjoitti:

        Perhekuntakasteissa koko perhe oli tullut Jumalaan
        uskovaksi ennen kastetta:
        Ap 18:8
        Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT Herraan, ja...heidät
        kastettiin."

        Eihän ne kastetut perheet tuohon loppuneen.
        Viisi kastettua perhekuntaa mainitaan kuin ohimennen. Perheet oli samanlaisia kuin perheet nytkin. Toiset perheet saattoivat olla lapsettomia ja toisissa perheissä oli paljon eri ikäisiä lapsia ja nuoria. Mitään ehkäisyä ei käytetty. Kaikissa noissa viidessä erikseen mainitussa perheessä kaikki perheenjäsenet kastettiin.

        Kastettujen perheiden yhteydessä ei mainita, että lapsia olisi pelkästään siunattu ja jätetty seurakunnan ulkopuolisiksi. Kastaminen käsitti kaikki ruokakuntaan kuuluvat, myös orjat ja palvelijat perheineen kastettiin kristityiksi.


        "Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."


      • seurakuntalaisia
        mathetes kirjoitti:

        ...kissat ja koiratkin sillä olihan varmaan niitäkin "perheissä"? Aaseja melkovarmasti oli!


        Ei hyvä ystävä, vain uskoontulleet kastettiin ja sen saa kuka vain ja ihan lukemalla selville!
        Tässä jokunen esimerkki siitä! Vauvojen kastamisesta ei mainita sanallakaan mitään!

        Pietarin saarna!
        (Apt 2:41 "Jotka nyt ottivat hänen (Pietarin) sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua"!)

        Filippuksen saarna!
        (Apt 8:12 "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen", "sekä miehet että naiset"!)

        Paavalin saarna!
        (Apt 18:8 "Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat", "ja heidät kastettiin"!)

        Uskomus perhekuntien vauvojen kastamisesta perustuu vain uskotteluun, ei faktaan!

        1. Joh. 2:12
           
        Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

        1. Joh. 2:13
           
        Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.

        Hepr. 2:13
           
        ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"

        Ps. 8:2
           
        (8:3) Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.

        Matt. 21:16
           
        ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"


      • kasteen historiaa
        seurakuntalaisia kirjoitti:

        1. Joh. 2:12
           
        Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

        1. Joh. 2:13
           
        Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.

        Hepr. 2:13
           
        ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"

        Ps. 8:2
           
        (8:3) Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.

        Matt. 21:16
           
        ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"

        Ap 8:12 kertoo tilanteesta, jossa kastettiin lu-
        kuisia perheitä:
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeljumia Jumalan valtakunnasta, ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen,
        sekä MIEHET, ETTÄ NAISET."

        Taaskan ei ole mitään mainintaa vauvoista!


      • maininta
        kasteen historiaa kirjoitti:

        Ap 8:12 kertoo tilanteesta, jossa kastettiin lu-
        kuisia perheitä:
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeljumia Jumalan valtakunnasta, ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen,
        sekä MIEHET, ETTÄ NAISET."

        Taaskan ei ole mitään mainintaa vauvoista!

        Vaikka ei mainita erikseen, niin eihän se sitä tarkoita,etteikö noilla miehillä ja naisilla ollut paljon eri ikäisiä lapsia, jotka heti kastettiin.

        Israelin kansan kasteen yhteydessä punaisen meren ylityksen aikanakaan ei mainita kuin "isät", vaikka kastettu joukko käsitti koko kansan. Yhteiskunta oli patriarkaalinen.

           
        Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.


      • että miehet
        maininta kirjoitti:

        Vaikka ei mainita erikseen, niin eihän se sitä tarkoita,etteikö noilla miehillä ja naisilla ollut paljon eri ikäisiä lapsia, jotka heti kastettiin.

        Israelin kansan kasteen yhteydessä punaisen meren ylityksen aikanakaan ei mainita kuin "isät", vaikka kastettu joukko käsitti koko kansan. Yhteiskunta oli patriarkaalinen.

           
        Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

        ja naiset kastettiin, niin aikamoinen akrobaatti
        pitää olla ,joka saa siihen sopimaan myös vauvat.

        Mutta kun et halua uskoa Jumalan sanaa, niin täytyy
        yrittää luulotella.


      • isät
        että miehet kirjoitti:

        ja naiset kastettiin, niin aikamoinen akrobaatti
        pitää olla ,joka saa siihen sopimaan myös vauvat.

        Mutta kun et halua uskoa Jumalan sanaa, niin täytyy
        yrittää luulotella.

        Vai meinaatko, että naiset ja lapset jätettiin vihollisen puolelle kastamattomina,kun heitä ei mainita erikseen?

        1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.


      • niin. Et
        isät kirjoitti:

        Vai meinaatko, että naiset ja lapset jätettiin vihollisen puolelle kastamattomina,kun heitä ei mainita erikseen?

        1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

        tainnut huomata, että tuossa isät olivat pilven alla!!

        Vauvoista ei mitään mainintaa.


      • kun ei mainita
        niin. Et kirjoitti:

        tainnut huomata, että tuossa isät olivat pilven alla!!

        Vauvoista ei mitään mainintaa.

        oliko ne matkassa vai jätettiinkö erämaahan, kun ei mainita mitään?


    • mathetes

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe